сряда, 30 март 2011 г.

Дафовска и японското домакинство на СК

На 10 февруари 2011 председателят на федерацията по биатлон Катя Дафовска дава едно интервю, което прочетох в ски.бг. Нещо в него доста ме притесни. Тя изтъква, че за да получи Банско домакинство на Световна купа трябват няколко милиона, за да се вдигне масивна многофункционална сграда край трасето.

Разбирайте, на Бъндеришка поляна май ще се строи още. Тази сграда, вероятно ще е бая голяма, защото освен съблекални за състезателите, вакскабини, ресторант, тя щяла да приютява и има голям пресцентър. Дафовска каза, че трябва и много повече трибуни около стадиона, хубавото е, че те поне са подвижни, но както казва олимпийската шампионка, трябва да се влагат средства, и то нееднократно.

Правилно е обаче нейното заключение, че предимство на старите зимни центрове са техните традиции в организацията и местоположение, защото са в центъра на Европа, докато ние сме по-отдалечени и транспортирането е по-трудно. Нищо не споменава за липсата на сняг, но техният спорт не е толкова чувствителен и как се е наложило, само с малко мятане на сняг може да се решат нещата.

Длъжен съм да поздравя Дафовска, защото тя е първият спортен функционер, който честно изтъква нашето географско местоположение като неконкурентно за големи форуми в Европа. За разлика то Цеко Минев и повтарящият го като папагал Б. Борисов, който лъже, че Япония не могла да стане домакин на световната купа по ски, защото не могли да се преборят, олимпийската шампионка, а е абсолютно директна.

Как си представяте белият керван в Япония? Има много причини за това:
  • Там вали много и пресен сняг, а това за съвременните алпийски ски на топ ниво е негативно. Трябва да се чисти на ръка.
  • Далече е от Европа и логистиката е ужасно трудна и безсмислена за едно състезание. Когато скиорите имат състезания в Северна Америка те имат там две – в САЩ и в Канада, които са едно след друго, всичко останало е в Европа. Вижте календара на ФИС Жени и Мъже. Да, във Формула едно, където логистиката е много по тежка, има още по широка география, но пък състезанията са групирани по региони и тези в Азия и Австралия се комбинират. Реално, надали ще има състезание в Япония, преди да има такова съпътстващо такова в Китай или Корея.
  • Повечето спонсори на състезанията в СК са европейски, насочени към пазара на Стария континент. Въобще това, че всеки бранд си има таргет с опреден географски район си е голям проблем при организирането на такива вериги състезания. Не са толкова много търговските марки, които искат да се наложат на всеки пазар на всеки континент. За това е трудно да се намерят такива универсални рекламодатели. Ако погледнете спонсорите дори на Олимпиадата, ще видите фирми, които не познавате, но са силни в някой друг регион. Може да ви изглежда малко странно и неубедително, но това е много по-важен въпрос, отколкото какви писти има в един курорт.
  • Не на последно място – японците нещо не си дават зор да сменят лифтовете си и по специално да купуват европейски, а това е изключително важно. Защо? Ами двата бизнеса са дълбоко свързани и взаимозависими. Производителите на лифтове са най-силните компании в ски сегмента. Те имат много лостове за влияние и тн. Не забравяйте, че е важно да си купиш първо нови лифтове и чак после всичко останало.
Така че това са причините Япония да няма домакинство на СК. Останалото са фойерверки и общи глупотевини.

Няма коментари:

Публикуване на коментар